Suzuki Jimny

Technologie Suzuki Jimny

Suzuki Jimny - 100% off-road

V posledních letech se na silnicích objevuje čím dál tím více tzv. off-roadů. Některá auta se však jako terénní svým vzhledem pouze tváří. Ne tak Váš terénní Suzuki Jimny. Pokud potřebujete opravdu výkonný vůz, podívejte se na Suzuki Jimny "odspodu" a tak nejlépe odhalíte v čem jsou jeho přednosti oproti konkurenci.

100% off-road se od všech náhražek odlišuje následujícími identifikačními znaky.

Pevný žebřinový rám zajišťuje životnost, bezpečnost i výkonnost

Jimnyho žebřinový rám představuje solidní základ pro pravý terénní automobil. Při jízdě na nerovnostech dokáže rám částečně absorbovat nárazy, což zlepšuje výkonnost celého automobilu. Speciální úchyty spojující rám s karoserií využívají materiály, které dále redukují vibrace a rázy od podvozku do kabiny. Můžete se spolehnout, že jízda terénem bude v Jimnym hladká a tichá.

Konstruován pro náročné expedice

Jimny je postaven na solidním základu a určen pro každodenní použití na silnici i v terénu. Tuhý žebřinový rám zajišťuje stabilitu jízdy a tlumí nárazy. Osm úchytů mezi karoserií a rámem spolu s účinnou izolací interiéru proti hluku zajišťují posádce Jimnyho pohodu na palubě vozidla při jízdě neznámou divočinou i při proplétání se městskou džunglí.

Tuhé nápravy pro off-road

Tříprvkové zavěšení kol, vinuté pružiny a tlumiče účinně přispívají ke komfortní jízdě na všech površích. Tuhé nápravy přitom umožňují udržet kola v kontaktu s povrchem i ve velmi nerovném terénu. Když k tomu ještě připočteme velkorysé nájezdové úhly vpředu i vzadu, stejně jako nadprůměrný přechodový úhel, není třeba mít z jízdy v náročném terénu sebemenší obavy. Jimny je při off-roadu prostě sázka na jistotu.

Brzdový systém, EBD

K jistotě za volantem přispívá také účinný brzdový systém s osmipalcovým posilovačem, který vychází z účinně odvětrávaných kotoučových brzd předních kol. Zátěžový senzor zároveň umožňuje nastavit optimální přerozdělení brzdné síly i při plném zatížení vozidla.

Klid na duši

Jimnyho stabilní ovládání, výkoné brzdění, a rychlá akcelerace Vám pomůžou udržet vše pod kontrolou. Systémy ABS a ESC vám tím dávají ještě větší důvěru v samotný automobil.

Jimny

V případě jakékoli nepříjemné situace je Jimny okamžitě připraven Vás chránit. Přední bezpečnostní ELR pásy jsou doplněny o předpínač a omezovač tlaku. Duální přední airbagy se systémem SRS jsou samozřejmostí.

Stejně tak důležitá jsou ale bezpečnostní opatření, která nejsou vidět. Jimnyho karoserie a rám jsou navrženy tak, aby absorbovaly sílu čelního nárazu a rozprostřely ji směrem pryč od cestujících díky využití systému CAE (Computer Aided Engineering). Stejně tomu je tak i výztuh bočních dveří, které mají za úkol udržet celistvou integritu kabiny do posledního okamžiku.

Síla je vždy k dispozici

Jimny je kompaktní, ale motor má dostatečně silný! Celohliníkový čtyřválec M13A s rozvodem DOHC poskytuje výkon 62,4 kW, který vám dává jistotu v každém dobrodružství. S moderním rozvodem DOHC a zdvihovým objemem 1 328 cm3 prokazuje pružnost v širokém rozpětí otáček. Dostatek síly v terénu mu zajišťuje solidní točivý moment 110 Nm. I když Jimny doslova žízní po dobrodružství, s ohledem na spotřebu paliva je naopak jeho motor hospodárný a úsporně pracuje v každé situaci, na kterou můžete narazit, s pětistupňovou manuální převodovkou. Výstupní hřídel motoru motoru je spojena s převodovkou ozubeným řetězem, což snižuje hluk i tření a zároveň zvyšuje účinnost. Možnost blokace převodového stupně u samočinné převodovky zlepšuje ve vysokých rychlostech hodnoty spotřeby paliva.

Jimny je šetrný k životnímu prostředí

Jimnymu není lhostejná ani ochrana životního prostředí, což mimo jiné dokazuje použitá recirkulace výfukových plynů nebo elektronicky řízené vícebodové vstřikování paliva. Obojí zvyšuje účinnost motoru a snižuje emise.

2WD, 4WD, 4WD-L, vhodný způsob pohonu pro každou situaci

Pro běžnou každodenní jízdu po silnici je určen zadní náhon 2WD. Pokud s vozem sjedete ze silnice na deštěm zmáčenou louku nebo písčitou polní cestu, můžete zapojit stisknutím tlačítka 4WD pohon všech čtyř kol. Tento úkon lze provést i za jízdy, a to pokud jsou přední kola v přímém směru a jedete rychlostí nižší než 100km/h. V náročnějším terénu můžete použít režim 4WD-L. Tady už vůz musí stát a se sešlápnutým spojkovým pedálem se stiskne na přístrojové desce tlačítko 4WD-L. Poté dojde k zařazení redukce s pohonem všech čtyř kol.

2WD pro úsporu paliva

V režimu 2WD se odpojí přední hnací hřídel a odemknou se zámky nábojů, což omezí hluk i vibrace. V konečném důsledku toto pocítíte na úspoře paliva, proto je vhodné tento režim využívat vždy, pokud to jízdní podmínky dovolí - tedy na rovných površích nebo při rychlé jízdě na dálnici.

Systém pohonu Drive Action 4x4

Systém pohonu všech kol Drive Action 4x4 umožňuje přepínat mezi pohonem zadních nebo všech kol při jízdě jediným stiskem tlačítka.* Můžete tak pohon vozidla neustále přizpůsobovat změnám povrchu, po kterém se pohybujete. Režim 4WD, kterým přiřadíte pohon všech kol, je ideální pro rovnější povrchy, jakými jsou například lesní cesty nebo štěrk. Pokud potřebujete více trakce na jízdu v prudkém svahu nebo ve velmi nerovném terénu, k dispozici je režim 4WDL, kterým aktivujete přídavnou redukční převodovku. V režimu 2WD se odpojí přední hnací hřídel a odemknou se zámky nábojů, což omezí hluk i vibrace.

* Pohony 2WD a 4WD můžete mezi sebou přepínat, pokud jedete rovně do rychlosti 100

Přídavná redukční převodovka Suzuki Jimny - když chcete ještě výše

Pokud se chcete vyšplhat opravdu vysoko, máte v Suzuki Jimnym stále ještě k dispozici přídavnou redukční převodovku. Redukční převodovku zapnete stiskem tlačítka 4WD-L a je užívána u terénních automobilů pro zvýšení tažné síly v těžkém terénu nebo při prudkém stoupání. Konstrukčně jde o další převodovku, umístněnou za hlavní převodovkou.

 

Vysvětlivky pojmů

ABS (Anti-lock Brake System) - protiblokovací systém, který zabrání zablokování kola při brzdění, a tím i zabrání ztrátě přilnavosti kola k vozovce. Vozidlo je ovladatelné i při prudkém brzdění.

EBD (Electronic Brakeforce Distribution) - elektronický rozdělovač brzdného účinku, který upravuje brzdný tlak na každém kole dle okamžité změny zatížení náprav během brzdění. Zkracuje brzdnou dráhu, zvyšuje účinnost brzdění a ovladatelnost vozu.

BAS (Brake Assistant System) - systém brzdového asistenta monitoruje rychlost a intenzitu sešlápnutého brzdového pedálu. Tento systém vyhodnotí kritickou situaci a případně zvýší tlak v brzdné soustavě, takže řidič dosáhne větší brzdné síly při stejném stlačení brzdového pedálu nohou a tím může zkrátit brzdnou dráhu.

ESC (Electronic Stability Control) - elektronický stabilizační systém Vám pomáhá udržovat zvolený směr jízdy Vašeho vozu přibrzďováním některého z kol a omezovat výkon motoru. Pokud dojde ke smyku, vůz se s ním mnohem lépe vyrovná.

VVT (Variable Valve Timing) - proměnné časování ventilů sloužící k příznivějšímu průběhu výkonu v závislosti na otáčkách motoru, snížení spotřeby paliva a emisí výfukových plynů.

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) - ukazatel kontroly tlaku v pneumatikách. Správně nahuštěné pneumatiky zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti vozu a jeho brzdnou dráhu, proto je každé kolo vybaveno senzorem tlaku, ze kterého se přenášejí informace na přístrojovou desku.

GPI (Gear Position Indicator) - nápověda pro řazení rychlostních stupňů pomáhá zvolit vhodný rychlostní stupeň s ohledem na docílení minimální spotřeby paliva.

Imobilizér - brání naběhnutí motoru v případě, že nebyl vložen správný klíč do zapalování. Nastartovat je možné výhradně originálním klíčem s imobilizérem, který má v sobě naprogramován elektronický identifikační kód. Znemožňuje potenciálním zlodějům nastartovat motor a nelze použít ani kopii originálního klíče, vyrobenou u běžného zámečníka.

Přídavná redukční převodovka - Redukční převodovka je užívána u terénních automobilů pro zvýšení tažné síly v těžkém terénu a prudkém stoupání. Konstrukčně jde o další převodovku, umístněnou za hlavní převodovkou. Při běžné jízdě je zařazen převod 1:1, (tzv. převod "silniční"), při jízdě v terénu a prudkém stoupání je zařazen redukovaný stupeň (tzv. převod "terénní").